Waarom Playmobil poppetjes de waarheid over je bedrijf vertellen

Ze vertellen de waarheid, echt. Keihard. En wát een inzichten brengen ze je. Playmobil poppetjes. Opgesteld door jouw medewerkers, met de simpele opdracht om jouw organisatie uit te beelden. Want denk je dat het louter toeval is of jij de ridder op het paard wordt, de keurige prinses, de onopvallende burger of de trouwe hond? En denk je dat medewerkers zómaar de klanten of het MT vergeten op te stellen?

Er kunnen heel veel redenen zijn om te begrijpen hoe jouw organisatie in elkaar zit. Gewoon omdat je wilt weten aan wie je leiding geeft bijvoorbeeld. Omdat je bezig bent met groei, of met een herpositionering, en wilt weten welk vlees je precies in de kuip hebt. Of omdat er ‘iets’ in de organisatie zit dat je minder handig vindt. Eilandjes bijvoorbeeld. Onderhuidse conflicten. Communicatieproblemen. Weerstand. Traagheid. Vul maar aan.

Wij worden als G2O Consultants vaak betrokken bij dat soort uitdagingen. De kunst is om bij de échte informatie te komen. Informatie die vaak niet rolt uit standaard medewerkerstevredenheidsonderzoeken. (Al was het maar omdat medewerkers soms iets té tevreden zijn met de status quo en dát juist het probleem kan zijn.) De diepte-interviews die we houden geven veel informatie. Nee, dat zijn niet perse de woorden die gesproken worden, maar wel de manier waarop. De wijze van interactie in het gesprek. Het gevoel eromheen. De dingen die verzwegen worden. We doen aanvullend drijfverentesten en kernprofieltesten. Maar dan nog steeds blijft één van de vragen: hoe ziet de samenhang tussen de mensen in dit bedrijf eruit? Of beter: hoe wordt deze gevoeld?

Tasje speelgoed doet wonderen

Het antwoord op die vraag geven de Playmobil poppetjes. Een makkelijke en onschuldige opdracht, geschikt voor medewerkers van elk niveau. Een beetje hilarisch vinden mensen het wel als wij ons plastic tasje met speelgoed op de tafel uitstorten. Het daarbij gemaakte geintje (‘Laat maar liggen zo, die stapel, het is een chaos bij ons’) geeft overigens op zich al een seintje. De opstellingen die dan volgen, spreken boekdelen. Maar: het is wel de kunst om de informatie eruit te halen. Om de te luisteren naar de verhalen bij de opstellingen. Om vragen te stellen.

Hieronder nog de opstelling die een ander team maakte, binnen dezelfde organisatie als de afbeelding hierboven. Wat visueel verhaal!

Toegang tot mentale plaatjes

Wat er gebeurt, is eigenlijk eenvoudig en briljant tegelijk. De mentale ‘plaatjes’ die mensen hebben van hun organisatie, zijn met woorden moeilijk toegankelijk. Het gaat om gevoel, om zeer onbewuste overtuigingen, om vage beelden van verhoudingen. Playmobil poppetjes zijn ook plaatjes. En zo’n opstelling maken betekent dus plaatjes bij plaatjes zoeken. Dat is een stuk makkelijker dan erover praten.

Kinderen, dronken mensen en Playmobil poppetjes spreken de waarheid…

Wij laten dus graag de Playmobil poppetjes aan het woord, en staan keer op keer verbaasd over de waarheid die ze spreken. Drijfveren, organisatieoriëntatie, why, kernprofielen: de poppetjes praten er met verbazingwekkend gemak over.

Probeer het eens!

Het enige is: de poppetjes spreken een taal die je moet kennen. Anders is het zinloos. Maar bij de vertaling kunnen wij je wel helpen… Dus mocht je benieuwd zijn naar de geheimen die jouw organisatie herbergt, mocht je kansen willen verzilveren of problemen in je organisatie willen oplossen, denk eens aan een zak Playmobil. Vragen? Mail me even: rudi@g2o.nl.