Kernwaarden zijn een managementinstrument. En de eerste vraag is dan ook: wat wilt u ermee bereiken? Als u het doel scherp in beeld hebt, kunnen we samen tot effectieve kernwaarden komen. De woorden die het kompas vormen voor de daden. G2O Consultants begeleidt graag uw kernwaardentraject.

Kernwaarden zijn een krachtig middel om het gedrag in uw organisatie te sturen. Maar welke kernwaarden helpen u uw doel te bereiken? Drie afwegingen vinden wij heel belangrijk. Ze staan centraal in onze aanpak.

  • Er is geen effectiever middel om gedrag te veranderen, dan gedrag. Voorbeeldgedrag van mensen met invloed, de formele en informele leiders. Nieuwe kernwaarden mogen niet op grote schaal botsen met hun gedrag, anders zijn ze op voorhand ongeloofwaardig. Tegelijkertijd geldt dat als zíj de kernwaarden voorleven en uitdragen, het traject vleugels krijgt.
  • Bevestiging van het zelfbeeld én verandering van gedrag moeten hand in hand gaan. Kernwaarden zijn niet alleen de bevestiging, als een ingelijste foto van de organisatie. Ze verwoorden ook niet alleen ambities, als een verlanglijstje. Ze moeten beide omvatten.
  • Kernwaarden implementeert u niet om grip op ‘de vloer’ te krijgen. Kernwaarden beginnen op het hoogste niveau. Ze moeten voelbaar zijn in uw gedrag, in uw strategie, in uw complimenten en reprimandes.

Aanpak kernwaardentraject
Onze aanpak is vanzelfsprekend afgestemd op uw situatie. Veel voorkomende onderdelen zijn:

  1. Onderzoek van uw identiteit. We interviewen medewerkers in groepssessies. Als zij praten over de organisatie, horen wij – meestal tussen de regels – de kernwaarden. Bovendien draagt dit bij aan betrokkenheid en draagvlak. Daarnaast onderzoeken we uw ambities en wat deze betekenen voor het gewenste gedrag.
  2. Analyse werkelijke en gewenste waarden. We stellen de waarden voor waarvan wij denken dat ze het meest effectief zijn als instrument. Deze waarden kunt u intern bediscussiëren. Graag zelfs: ze moeten voelen als eigen!
  3. Implementatie in MT. Hier staat of valt het mee. In een aantal sessies brengen we een proces op gang waarin u als MT reflecteert op uw functioneren, als team en als individu. Gericht op de vraag: wat gaat u veranderen om de kernwaarden in kerndaden te veranderen? Dit wordt ervaren als een zeer verrijkend proces.
  4. Implementatie in de organisatie. We helpen u sessies met medewerkers te organiseren, waarin u samen discussieert over de kernwaarden en hoe ze zichtbaar worden.

We zijn benieuwd naar uw vraagstuk!

Of

Twee grote merken paardenvoer, Masters en Subli, allebei geproduceerd door AR. Wat is de beste merkportfolio? AR kwam er niet uit, en vroeg ons om advies.

Johan Schuttert Commercieel directeur

Bekijk deze case
Toon alle cases

Ons magazine. inzicht.

Gratis magazine

Benieuwd naar onze visie? Inspiratie opdoen? Meer weten over G2O Consultants? Vraag de Inzicht aan!

Vraag 'm aan