Er kan iets in de lucht hangen in uw organisatie. Een houding. Een gedachte. Een manier van werken. Eilandjesgeest. Hokjesdenken. Achteloosheid. Interne gerichtheid. Iets wat heel duidelijk is, en toch ongrijpbaar. Wat is het en hoe verandert u het? G2O Consultants geeft u graag de cruciale inzichten. Hoeveel inzicht durft u aan?

Cultuur is een makkelijk woord voor iets dat in duizend-en-één dingen zit. Iets dat ook wel de witruimte tussen mensen wordt genoemd. Dat betekent dat u cultuur niet zomaar kunt veranderen. Laten we daar helder in zijn. Zie het als uw eigen schaduw in het zonlicht. Als uw schaduw u niet aanstaat, kunt u deze alleen veranderen door uw eigen silhouet te veranderen. Elke beweging richting uw schaduw, zal deze trouwens al veranderen. (Een doordenkertje.)

Verander de schaduw!
Onze aanpak bij een cultuurdiagnose is dan ook gericht op de ‘persoon die de schaduw veroorzaakt’. We focussen ons niet op de zichtbare uitingen van cultuur an sich, maar op de mechanismen die ze veroorzaken. Onzichtbaar bijna, historisch ingesleten, opgeslagen in het collectieve normen en waardenpatroon, verankerd in gedeelde overtuigingen. En belichaamd door… misschien wel door u als leider. Bent u bereid uw eigen rol te zien?

Vier belangrijke elementen
De kern van cultuurverandering is – sterk versimpeld – als volgt, en leidend in onze aanpak:

  • Weet wat u cultuur noemt, en waarom u het wilt veranderen! Misschien zegt uw vraagstuk meer over u dan over ‘de cultuur’. Op z’n minst iets over de relatie tussen die twee.
  • Begrijp hoe de huidige cultuur tot stand is gekomen en hoe het de organisatie heeft gevormd. Een drijfverenanalyse geeft inzicht in het diepste DNA.
  • Definieer wat de gewenste verandering is en welke eisen dit stelt aan het organisatiesysteem. Het is vaak effectief om aan deze ‘harde’ kant van de organisatie te beginnen met het veranderingsproces. Diepe overtuigingen zullen dan volgen!
  • Manage de gap. Weet welke mensen hun gedrag zullen moeten veranderen, maar ook wat hun grenzen zijn. (Zorggevers worden nooit verkopers.) Geef duidelijkheid en veiligheid gedurende de ‘oversteek’.

We zijn benieuwd naar uw vraagstuk!

Of

De kernwaarden beter omschrijven. Dat was aanvankelijk de vraag van Lelie zorggroep. Maar wij ontdekten dat er voor sterke, effectieve kernwaarden meer nodig was dan een poëtische beschrijving.

Hendrik Jan van den Berg Lid Raad van Bestuur

Bekijk deze case
Toon alle cases

Ons magazine. inzicht.

Gratis magazine

Benieuwd naar onze visie? Inspiratie opdoen? Meer weten over G2O Consultants? Vraag de Inzicht aan!

Vraag 'm aan