Onze eigen rebranding: Hoe het verder ging

G2O is volop in beweging en ontwikkeling. We zijn zo druk voor onze klanten, dat we soms wel eens vergeten even gas terug te nemen en onszelf een spiegel voor te houden. In de vorige nieuwsbrief vertelden we u over het rebrandingsproces dat we nu voor onszelf zijn opgestart.

We begonnen met de simpele vraag wat ons als organisatie nu eigenlijk drijft. Waarom doen we elke dag wat we doen? Tijdens twee visiedagen hielden we onszelf een spiegel voor en keken we naar motivaties, ambities, overtuigingen en waarden. Maar ook naar uitdagingen en beperkingen, kansen en bedreigingen. We vonden G2O als het ware opnieuw uit en de uitkomsten van de visiedagen deelden we met iedereen in de organisatie. Nu was het aan de medewerkers om de volgende stap in het proces te zetten.

Over archetypen
Onze consultants organiseerden een archetypen-sessie. Het kiezen van een archetype is een belangrijke stap die je zet bij het starten van een nieuw merk of het sterker maken van een bestaand merk. Door gebruik te maken van archetypen onderscheid je je als merk van andere merken binnen dezelfde sector. Een archetype is een oer-karakter, een merkpersoonlijkheid. We kennen er 12, van Explorer tot Hero, en wanneer je die voor een organisatie of merk hebt bepaald, kun je het gevoel dat je klanten wil geven, beter overdragen. Archetypen geven je handvatten om de juiste vorm te kiezen voor je communicatie.

De merkessentie van G2O
Naast het bepalen van de archetypen keken we samen ook naar de merkessentie van G2O. Daar waar archetypen je helpen bij de vorm van je communicatie, gaat merkessentie over de inhoud. De merkessentie gaat om het creëren van onderscheid zodat de potentiële voordelen voor de onderneming, die aansluiten op de behoeften van de klant, in het merk maximaal worden benut. Kort samengevant: is het merk relevant en onderscheidend voor de klant? Een merkessentie somt niet alle klantvoordelen op, maar omschrijft wat het merk bijzonder en anders maakt. Archetypen en merkessentie samen vormen de basis voor eenduidige en consistente communicatie, zowel in beeld als in woord. Maar voordat het zover is…

We zijn er bijna
Wat betekenen al deze uitkomsten nu voor de visuele en inhoudelijke identiteit van G2O? Wat betekent het voor onze eigen communicatie, ons EIGEN magazine en onze website? Daarover vertellen we u graag meer in de volgende nieuwsbrief. Misschien presenteren we wel een compleet nieuwe huisstijl. En een nieuwe tone-of-voice in al onze communicatie uitingen. Al met al is het een intensief traject. We doen dit al zo vaak voor onze klanten, nu doen we het ook voor onszelf. En één ding kan ik u alvast wel verklappen, het ziet er veelbelovend uit.

Meer weten over archetypes? Bekijk dan onze vlogs.