Al die medewerkers die elke dag trouw hun ding doen. Ze zouden moeten weten hoe gaaf uw merk is en hoe aansprekend uw positionering. Ze zouden zich moeten gedragen in de lijn van het merk en de merkbelofte waarmaken. Ziedaar de opgave van internal branding. Hoe gaat u dit realiseren? Wij helpen u graag.

Internal branding gaat over het uitrollen van uw merk in de organisatie. Het tot leven wekken van uw positionering. Wat ons betreft, begint u aan die opgave met het nodige realisme. En dat betekent onder meer dat u een beeld moet hebben van de gap tussen het huidige zelfbeeld van de organisatie en het gewenste. Maar ook: de gap tussen het huidige gedrag van medewerkers en het merk-waardige gedrag.

‘Internal’: zo diep zit het
Met sterke campagnes, brainstorms en interne communicatie kunt u de werkelijkheid voor medewerkers reframen. Zelfs als ze niets veranderen, kan een sterke corporate story de werkelijkheid van vandaag in een ander daglicht zetten. Dat is één van de adviezen die we u kunnen geven.

We kijken ook naar de systemen, patronen en onzichtbare mechanismen die uw organisatie gemaakt hebben tot wat ze zijn. Want internal branding die de merkwaarde ‘verbondenheid’ tot leven moet wekken, zal een vroege dood sterven als de managers voor hun eigen eilandjes blijven vechten. ‘Nieuwsgierigheid’ zal een betekenisloos woord blijven als fouten worden afgestraft en er geen tijd is voor experimenten. ‘Klantgerichtheid’ wordt een lachertje als iedereen louter op financiële targets wordt afgerekend.

Eerst organisatie, dan communicatie
En daar zit ie. Internal branding begint met het scherp hebben van het merk – als het goed is al gebaseerd op uw werkelijke identiteit. (Dat werkt gap-verkleinend.) Vervolgens is het zaak om top-down, via de bestaande hiërarchie een systeem te creëren dat de merkwaarden ondersteunt. Een beloningssysteem bijvoorbeeld. Maar ook: voorbeeldgedrag! En ja, interne communicatie ondersteunt dit proces, maar breidt niet recht wat in uw organisatie krom is.

Wij helpen u
Toe aan internal branding en een merk dat echt leeft? Nodig ons uit. We geven u graag de inzichten die u verder gaan helpen. We ontwikkelen samen met u een realistisch en krachtig plan. Als u wilt diepgaand en breed, of toegespitst op de communicatie.

We zijn benieuwd naar uw vraagstuk!

Of

De kernwaarden beter omschrijven. Dat was aanvankelijk de vraag van Lelie zorggroep. Maar wij ontdekten dat er voor sterke, effectieve kernwaarden meer nodig was dan een poëtische beschrijving.

Hendrik Jan van den Berg Lid Raad van Bestuur

Bekijk deze case
Toon alle cases

Ons magazine. inzicht.

Gratis magazine

Benieuwd naar onze visie? Inspiratie opdoen? Meer weten over G2O Consultants? Vraag de Inzicht aan!

Vraag 'm aan