Heb
ik
wel
een
purpose?

Lees het hier.

“Het hebben van een Purpose is een gevoel, een overtuiging of zelfs een geloof.”

Geschreven door Rik van Riel
Brandmanagement, Merkstrategie, positionering

In mijn vorige blog heb ik het gehad over wat een Purpose is. In goed Nederlands: een (levens)doel, een reden of zin ergens van. We ontdekten dat een Purpose de essentie vormt van je organisatie. Maar heb je eigenlijk wel een Purpose en zo ja, wat heb je eraan? Het concept Purpose is duidelijk, nu is het tijd om er inhoud aan te geven.

Voordat we gaan kijken naar hoe je je Purpose vindt en formuleert, moet je eerst weten of je überhaupt wel een Purpose hebt. Op zoek gaan naar iets dat niet bestaat, is immers vergeefse moeite. Om te bepalen of je organisatie daadwerkelijk een Purpose heeft, moet je beginnen bij de mens. Zoals uit de vorige blog is gebleken, komt een Purpose voort uit de persoonlijke motivatie van mensen. Dat het zoeken naar een Purpose los van de mensen die de organisatie besturen of hebben opgericht in essentie zinloos is. Daarom beginnen we wederom bij de oorsprong van elke Purpose: de mens.

Heeft iedereen een Purpose?
De moeilijkheid van deze vraag zit hem in het feit dat hier geen eenzijdig antwoord op te geven is. Of je een Purpose hebt, is namelijk niet objectief vast te stellen. Een Purpose (of levensdoel) is geen weetje, geen feit, geen conclusie en geen slim antwoord op een vraag. Het hebben van een Purpose is een gevoel, een overtuiging of zelfs een geloof. Zeker weten dat je een Purpose hebt zul je namelijk nooit. Niets of niemand gaat je een sluitend antwoord geven op de vraag óf en wát de reden van je bestaan is. Dat zul je voor jezelf moeten uitvinden.

“Als je bereid bent diep genoeg te graven zul je altijd ergens de behoefte tegenkomen om iets toe te voegen aan de wereld.”

Mensen met een Purpose
Toch zijn er genoeg mensen die wel degelijk claimen een Purpose te hebben. Omdat ze ergens in zichzelf een drive voelen om iets wezenlijks te realiseren. Iets dat groter is dan ze zelf zijn en onmiskenbaar een positieve invloed heeft op de wereld. Zij hebben het gevoel dat ze iets moeten, kunnen en willen betekenen voor de wereld. Iets waar ze concrete acties aan hebben weten te verbinden en zich inmiddels volledig voor inzetten. Dat zijn de mensen die voor zichzelf het antwoord hebben gevonden op de vraag of ze een Purpose hebben.

Mensen zonder Purpose
Maar wat te denken van alle mensen die niet op die manier hun roeping hebben gevonden? Zijn die gedoemd om minder zinvolle levens te leiden? Ik geloof van niet. Iedereen kan een Purpose vinden. In zichzelf. Als je bereid bent diep genoeg te graven zul je altijd ergens de behoefte tegenkomen om iets toe te voegen aan de wereld. Klein of groot. Ver weg of dichtbij. Maar altijd intrinsiek gemotiveerd en persoonlijk. In het dagelijks leven worden we echter zelden gestimuleerd echt de diepte op te zoeken of vragen te stellen bij het doel van ons bestaan. De meerderheid van de mensen zal dan ook niet het idee hebben een duidelijke Purpose te bezitten. En daar kan een aantal redenen voor zijn:

1) Nuchter. De meer nuchtere mens zou kunnen opmerken dat Purpose in essentie niet in de praktijk bestaat omdat het een volledig subjectieve ervaring is. Voordat we het woord lading gaven, waren er al zat mensen die betekenisvolle en zinvolle levens hadden. Toch hadden ze nooit van Purpose gehoord. Misschien willen ze er nog steeds niets van weten. Deze categorie is daarom voor mensen die het woord Purpose niet koppelen aan wat ze doen, ongeacht of dat door de buitenwereld als Purpose zou worden bestempeld. Voor hen is het een onnodige toevoeging aan iets wat ze in de praktijk al lang ervaren.

2) Praktische invulling. Voor sommige mensen zit het vooral in de formulering van de Purpose. Ergens zit wel een gevoel van de manier waarop ze betekenis (willen) geven, maar zijn ze nog niet op het punt dat ze er taal aan kunnen geven. Je komt dan uit op uitspraken als: “ik wil iets doen met…” of “ik was altijd goed in…”. Dit kan desondanks een belangrijke fase zijn, omdat de zoektocht naar een Purpose op zichzelf al tot waardevolle inzichten kan leiden.

3) Niveau. Er zijn ook veel mensen die simpelweg op een ander niveau bezig zijn met wat ze willen en wie ze zijn. Die niet gewend zijn op het niveau van Purpose over hun leven na te denken of dit simpelweg niet willen. Die geen probleem hebben om tevreden of zelfs gelukkig te zijn zonder te graven naar de kern van hun bestaan. Wellicht zijn ze zelfs gelukkiger als ze de zoektocht naar een Purpose links laten liggen.

4) Verkeerde context. Tot slot bevindt niet iedereen zich in een context of situatie waarin ze kunnen werken aan iets dat ze als Purpose ervaren. We zijn niet allemaal CEO’s of miljonairs. Velen hebben wellicht niet het gevoel de invloed of de middelen te hebben om een Purpose na te jagen. Dit zorgt ervoor dat werken aan hun Purpose bij voorbaat al als een onmogelijke opgave wordt gezien.

“Het gevaar van Purpose is dat het wordt opgevat als een groots plan waarmee je van de wereld in zijn geheel een betere plek zou moeten maken.”

Purpose: ieder op zijn eigen manier
Dat laatste punt raakt aan iets erg belangrijks. Het gevaar van Purpose is namelijk dat het wordt opgevat als een groots plan waarmee je van de wereld in zijn geheel een betere plek zou moeten maken. De zwaarte van het woord vraagt erom en dit zijn immers ook vaak de voorbeelden die we krijgen. Terwijl de waarheid is dat de meeste van ons niet in een positie zullen komen waarbij we op zo’n grote schaal impact kunnen hebben. Ik pleit er dan ook voor om als het op Purpose aankomt eerlijk en realistisch te zijn. Op het moment dat je een Purpose hebt die betrekking heeft op het wereldhongerprobleem, klimaatverandering of armoede, dan is teleurstelling onvermijdelijk. Niet alleen zal je het doel niet bereiken, maar de impact die je hebt zal altijd nietszeggend lijken op wereldniveau. Terwijl als iedereen op zijn of haar manier vanuit Purpose een positieve bijdrage aan de omgeving wil leveren, de totale impact enorm groot is. Op organisatieniveau kun je bijvoorbeeld duurzame producten ontwikkelen en energiezuinig produceren. Dat is dan niet meteen dé oplossing voor het klimaatprobleem, maar wel een belangrijke en dankbare taak. Het uitleven van je Purpose op dat niveau, betekent dat je tevreden kunt zijn met alle stapjes die je zet.

Purpose: voor iedereen die wil
De zoektocht naar je organisatiepurpose begint dus bij jezelf. Als je voor jezelf niet weet wat je wil bereiken in de wereld, hoe kun je dan beoordelen of je organisatie daar iets aan bijdraagt? Want iedereen heeft een Purpose, of kan deze krijgen. Maar laat het vooral iets zijn dat richting geeft aan je handelen, aan je ambitie en aan je gevoel van betekenis. Purpose kan een bron van frustratie en teleurstelling zijn als de wereld niet is zoals je graag zou willen. Maar het kan ook iets heel moois zijn, zeker als het zichtbaar maakt hoe je iets voor de wereld kan betekenen. Soms groots, invloedrijk en inspirerend. Soms klein, oprecht, maar net zo betekenisvol.

Wil je op zoek gaan naar jouw purpose?

Neem contact met ons op.

Gratis consultBel 030 76 33 900

Lees voor nog meer inspiratie ook:

Wat is branding? Deel 3: hoe pas je het toe?

Lees deze blog

Wat is branding? Deel 2: de weg naar sterke (merk)relaties

Lees deze blog

Wat is branding? Deel 1: hoe werkt branding?

Lees deze blog

Hoe vind je de blinde vlek van jouw organisatie?

Lees deze blog

Wat de archetypen van Jung kunnen betekenen voor jouw merk

Lees deze blog

Hoe houd je medewerkers gemotiveerd tijdens de coronacrisis? Een drijfverentest geeft inzicht.

Lees deze blog

Communicatie in crisistijd: hoe ga je hiermee om?

Lees deze blog

Roche Diagnostics Nederland - Esther de Rooij

Lees deze blog

De ontzorgmoeder - Miriam Diekman

Lees deze blog

de Merkplaats - Mr. Alphons Geerlings

Lees deze blog

De Schutse - Klaas Ruitenberg

Lees deze blog

Serieel ondernemer en eigenaar FC Utrecht - Frans van Seumeren

Lees deze blog

Accell Group - Frank Keepers

Lees deze blog

Teamasters - Steven Kleinjan

Lees deze blog

FoodFirst Network - Jan Dekker

Lees deze blog

WWF - Kirsten Schuijt

Lees deze blog

a.s.r. - Boudewijn van Uden

Lees deze blog

Triodos - Jacco Minnaar

Lees deze blog

InContext Consultancy Group - Thomas Benedict

Lees deze blog

Quint - Maurice Boon

Lees deze blog

Vlog 8: Wat zijn archetypen? (Deel III)

Lees deze blog

Vlog 7: Wat zijn archetypen? (Deel II)

Lees deze blog

Vlog 6: Wat zijn archetypen?

Lees deze blog

Vlog 5: Laat jezelf zien!

Lees deze blog

Vlog 4: Hoe bouw je een merk?

Lees deze blog

Vlog 3: Ben je eigenlijk wel baas over je eigen merk?

Lees deze blog

Vlog 2: Hoe trek je klanten aan?

Lees deze blog

Leuk dat je er was!

Lees deze blog

Zo raak je klanten!

Lees deze blog

Hoe krijgen we een website die past bij wie wij zijn?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een nieuwe naam die beter bij ons past?

Lees deze blog

Hoe maak ik van al onze diensten één sterk merk?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een nieuwe huisstijl die zit gegoten als een jas?

Lees deze blog

Vlog 1: Alles over een core business

Lees deze blog

Wat is een purpose?

Lees deze blog

Wat nog niemand je vertelde over je bedrijf

Lees deze blog

Samenbrengen of onder één paraplu?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een huisstijl die laat zien wie wij zijn?

Lees deze blog