Dochterorganisaties: samenbrengen onder één paraplu?

Gewoon ff stevig positioneren om weer tot in je tenen te voelen dat je bestaat als organisatie: waarom niet? Natuurlijk. ’n Haarscherpe positionering draagt bij aan commercieel succes. Zo simpel is het. Maar een scherpe positionering voorziet in méér behoeften.

Vooruit, volgens de boeken is positioneren vooral het claimen van een unieke positie in het brein van uw doelgroep. Maar u hoeft niet te wachten tot u in de rats zit over uw verblijfplaats in de grijze massa. Want het positioneringsproces is op zích al de moeite waard voor uw organisatie. Zeker na een periode van snelle groei, stormachtige ontwikkelingen, overnames, koerswijzigingen, krimp of uitbreiding.

Positioneren is een proces waarin u de tijd neemt om een ‘totempaal’ op te richten, als symbool van uw organisatiepersoonlijkheid. Tijd om uw zelfbeeld als organisatie op te schudden en bij te stellen. Tijd om het hele team duidelijk maken waar u samen voor staat en hoe u dat aan de buitenwereld vertelt. En natuurlijk: dat gaat zijn vruchten afwerpen naar buiten. Maar schroom niet om een positioneringstraject te starten als cultuurinterventie.

Trots doet wonderen
Als zo’n traject tot een ijzersterke merkfilosofie leidt, als een nieuwe slogan de identiteitsspijker op de kop slaat, als beloften en campagnebeelden uit het hart gegrepen zijn, als merkwaarden de koers bezegelen, dan zal het effect niet uitblijven. Een milde vorm van identiteitscrisis zal plaats maken voor uitgesproken trots. Medewerkers zullen meer dan ooit voelen waar zij bijhoren. En de belofte naar de buitenwereld zal intern voelen als een norm. Geen moet-norm, maar een trots-norm.

Een milde vorm van identiteitscrisis zal plaats maken voor uitgesproken trots.
Gewoon doen dus, positioneren, ook als het goed gaat met uw omzet. Maar maak positioneren niet tot een synoniem van ’n ander jasje, een creatief dingetje van uw bureau. Ontrafel uw identiteit en ontdek welke unieke positie u nu al hebt in het hart van uw team. Het brein van de doelgroep zal spoedig volgen.

Herkenbaar? Benieuwd hoe u dit aanpakt? Neem contact met ons op!