Van drie bedrijven één maken

Eric Molenberg Directeur MBM / Concerned / Workflex

Waarom je drie parels niet in één schelp moet stoppen.

De directie twijfelt eraan en schakelt G2O Consultants in. G2O Consultant Rik van Riel: “Van drie bedrijven één maken is geen kinderspel. Een fusie heeft vergaande gevolgen, voor processen, medewerkers, klanten, alles. We graven ons daarom eerst in, in de drie identiteiten van de afzonderlijke bedrijven.

Rik: “Ook gaan we op zoek naar de vraag áchter de vraag. Die is niet: hoe kunnen we fuseren? Maar: hoe kunnen we efficiënter werken? Dan kom je uit bij een compleet andere kwestie. Hoe kunnen deze drie bedrijven in combinatie zo efficiënt mogelijk werken en hun relaties wederzijds optimaal benutten? Een fusie blijkt niet het antwoord. Sterker nog, juist het tegenovergestelde is waar. Ons advies: ga niet fuseren, maar trek de bedrijven verder uit elkaar.”

"

“Aanvankelijk zagen we dat de medewerkers van de drie bedrijven er echt van overtuigd waren dat ze één bedrijf moesten worden. Gaandeweg groeide bij hen het besef dat het toch niet het juiste antwoord was. Dat is spannend, en het getuigt van veel lef dat ze de ommezwaai gemaakt hebben.” - Jamie Mansveld van G2O Consultants

"

Eenheidsworst

Voor Eric Molenberg, directeur MBM, is dit – understatement – ‘wel een momentje’. “De presentatie van G2O Consultants was een feest van herkenning. Alsof het licht aanging in ons hoofd. We zagen heel scherp dat het drie verschillende bedrijven zijn, met een eigen cultuur en toegevoegde waarde. En dat je die verschillen moet koesteren, er geen eenheidsworst van moet maken. Dat hadden de consultants ook heel duidelijk van onze klanten gehoord. Als we samen zouden gaan, zouden we kracht verliezen en zouden mensen vertrekken. We kwamen na die presentatie vol energie naar buiten. De laatste sheet was: nu is het tijd voor keuzes. Die zijn we gaan maken, en nog steeds.”

De waarheid

“We hebben meteen de koe bij de horens gevat. We zijn organisatorisch gaan splitsen en hebben onder meer per bedrijf een leidinggevende aangesteld. Het traject met G2O was verrassend, degelijk en plezierig. En hier en daar confronterend. Ze kunnen je op een subtiele manier de waarheid zeggen. Inmiddels zijn we druk met de branding van de drie bedrijven. Die parels krijgen straks allemaal hun eigen schittering.”

Deze website gebruikt analytische cookies om bezoekersstatistieken bij te houden.

Accepteren