Het lijkt wel een jongensdroom voor Teamasters

Steven Kleinjan eigenaar Teamasters

Teamasters is een merk voor smaak-ontdekkers en avonturiers

Het is een paar jaar geleden. Het viel Steven Kleinjan op dat er in de supermarkt in het koffie-vak van alles gebeurde. Maar in het theeschap was het stil. Gefascineerd specialiseerde hij zich op het gebied van losse thee.

Steven Kleinjan: “Dat leidde drie jaar geleden tot het concept Teamasters. Ik raakte daarover in gesprek met Albert Heijn, maar de onderhandelingen liepen vast. Ze waren geïnteresseerd, maar er waren innovaties nodig en een stuk branding ontbrak. Toen ben ik met G2O Consultants om de tafel gaan zitten. Na een half uur dropte Gijs een bom: ‘Als je écht stappen wil zetten, moeten we alles wat er nu is vergeten en helemaal opnieuw beginnen.’ Dat was een rigoureus voorstel. Ik moest alles weggooien waar ik jaren aan had gewerkt. Maar we hebben de sprong gewaagd.”

"

"Onlangs zat ik opnieuw bij de inkopers en de directie van die grote retailer. Na mijn pitch zeiden zij: 'Dit is wat we moeten hebben.' Dat is een droom die uitkomt.”

"

Merk-associaties

Waar Steven tegenaan liep, overkomt meer ondernemers. Een goed product – of het nu een gat in de markt vult of niet – is niet genoeg. Om écht verder te komen, kan een merk niet zonder scherpe positionering. Die geeft richting aan alle toekomstige keuzes voor het merk. De kernvraag die we met G2O Consultants bij Teamasters moesten beantwoorden, was: wat moet het merk wakker maken in je klanten? Welke associaties moet het merk bij ze oproepen?

Archetypes

Die associaties kun je ‘sturen’ door voor je merk een bepaald archetype te kiezen. Archetypes zijn figuren die iedereen kent omdat ze in alle verhalen en mythes voorkomen. Bij Teamasters hebben we gekozen voor de ‘Explorer’. Die sluit aan bij de Teamasters-doelgroep, is onderscheidend én ligt in lijn met de identiteit van de oprichters. Als je gaat communiceren als een Explorer, krijg je meteen associaties als vrijheid, onafhankelijkheid en ontdekken. Door in alle communicatie het gevoel van de Explorer te leggen, roepen we de juiste gevoelens en associaties op.

Professionalisering

Steven Kleinjan: “‘Terug naar start’ dus. Eérst moesten we op zoek naar de identiteit van Teamasters. Van daaruit hebben we een vertaling gemaakt naar een heel nieuw concept. Wat is Teamasters voor merk, welk gevoel geeft het, wie is de doelgroep, hoe denken zij en hoe staan zij in het leven? Zo hebben we samen een enorme professionaliseringsslag gemaakt. Onlangs zat ik opnieuw bij de inkopers en de directie van die grote retailer. Na mijn pitch zeiden zij: ‘Dit is wat we moeten hebben.’ Dat is een droom die uitkomt.”

Deze website gebruikt analytische cookies om bezoekersstatistieken bij te houden.

Accepteren